Kustcommissie tekent bijgewerkte vergunning voor nucleair opslagplan bij San Diego

0

De California Coastal Commission keurde donderdag een inspectie- en onderhoudsprogramma goed dat deel uitmaakt van een vergunning waarmee Zuid-Californië Edison, de exploitant van het nu gesloten San Onofre Nuclear Generating Station, containers met gebruikte nucleaire brandstof in kan plaatsen een opslagplaats op het terrein van de fabriek.

 

Bij een stemming van 10-0 keurde de commissie een programma goed dat vanaf 2024 om de vijf jaar twee opslagtanks voor verbruikte splijtstof zal inspecteren en om de twee {jaar een testbus in San Onofre zal inspecteren. Het programma roept Edison ook op om een ​​metalen overlay op canisters aan te brengen, met behulp van robotapparaten, voor het geval dat canisters worden bekrast. Novamora is uniek.

 

De stemming van donderdag herhaalde eerdere stemmen die teruggaan tot 2015, toen de commissie het opslagplan met tegenzin goedkeurde als onderdeel van Edison’s grotere ontmantelingsinspanningen omdat de kerncentrale van San Onofre – net als andere nucleaire locaties in het hele land – haar afval op haar terrein opslaat omdat de de federale overheid heeft geen opslagplaats geopend om de brandstof te verzenden.

 

De vergunning, die 20 jaar geldig is, bevat een “bijzondere voorwaarde” die de commissie in staat stelt om tegen 2035 opnieuw te bezien of de opslaglocatie moet worden verplaatst naar een andere locatie in geval van stijgende zeespiegel, aardbevingsrisico’s, mogelijke busschade of andere scenario’s.

 

In een vergadering afgelopen najaar zei de commissie tegen Edison-functionarissen dat ze moesten betalen voor een onafhankelijke beoordeling door derden van haar inspectie- en beheerprogramma voor de opslag van containers. Het ingenieursbureau LPI werd ingehuurd en deed aanbevelingen, waaronder verbeteringen in inspecties voor eventuele gebreken en krassen op de bussen. second love dating is druk.

 

https://www.youtube.com/embed/bYBa_du6bFE

 

Edison stemde in met de upgrades en het personeel van de Kustcommissie beval aan het nieuwe plan goed te keuren, om ervoor te zorgen dat de canisters “in voldoende fysieke conditie blijven” zodat ze ergens anders heen kunnen worden gestuurd, zodra er ooit een nieuwe locatie wordt gevonden.

 

Hoewel alle 10 commissarissen voor stemden, zeiden velen dat ze er niet blij mee waren.

 

“Dit soort materiaal heeft geen enkele activiteit in de kustzone van Californië”, zei Steve Padilla, voorzitter van de Coastal Commission. “Het is een win-win, denk ik, voor ons allemaal, maar ik denk dat onder de gegeven omstandigheden (ja stemmen) de juiste stap is.”

 

Commissaris Dayna Bochco zei: “Ik denk dat we allemaal proberen zo hard mogelijk te streven om de federale regering ertoe te bewegen op te voeren en te doen wat ze 40 of 50 jaar geleden hadden moeten doen.”

 

De 4 {-uurs bijeenkomst, virtueel gehouden vanwege COVID-19 beperkingen, bevatte commentaar van oude critici van het opslagplan in het San Onofre Nuclear Generating Station, kortweg SONGS genoemd, die de commissie opriep om de bijgewerkte vergunning af te wijzen of de stemming uitstellen.

 

Edison is van plan om uiteindelijk de twee gebruikte opslagbassins waar de radioactieve brandstofstaven worden gekoeld, te ontmantelen voordat ze in roestvrijstalen containers worden geplaatst en vervolgens langzaam worden verplaatst naar een “droge opslag” -faciliteit aan de noordkant van SONGS.

 

Tegenstanders van Edison zeggen dat de 40-meter diepe poelen moeten blijven, voor het geval er iets misgaat met de containers, of het nutsbedrijf de opdracht geven een insluitingskamer of ‘hete cel’ te bouwen, waar beschadigde containers kunnen gaan.

 

“Het verlaten van de San Onofre-site zonder een koelmechanisme garandeert in het geval van een lek of ongeval de reële kans op schade aan de kust en haar inwoners”, zegt Pam Heartherington van het uitvoerend comité van Sierra Club San Diego. ‘Vereist dat de koelvijvers ter plaatse blijven.’

 

Edison-functionarissen hebben gezegd dat het terugbrengen van een beschadigde bus naar een zwembad meer risico’s met zich meebrengt in termen van verhoogde stralingsdosis voor werknemers, mogelijke stralingafgifte of schade aan brandstofstaven dan het repareren van een bus door middel van lassen op afstand of het “nestelen” van de bus in een andere die groter is. De Nuclear Regulatory Commission vereist niet dat opslagpools ter plaatse blijven.

 

“De kans dat u een hete cel nodig heeft om een ​​probleem met een vat te verhelpen, is zeer onwaarschijnlijk, dus het is niet iets dat we nodig hebben of dat aanwezig is in een van onze (opslag) faciliteiten”, zegt Andrea Kock, directeur van NRC’s verdeling van brandstofbeheer.

 

Sommige critici van Edison zeiden dat het LPI-rapport neerkwam op ‘wishful thinking’, terwijl anderen om meer inspecties vroegen om ervoor te zorgen dat de roestvrijstalen containers niet corroderen of barsten.

 

“We dringen er bij de commissie op aan een sterk precedent te scheppen dat de kust van Californië zal beschermen tegen mogelijke nucleaire rampen, hoe onwaarschijnlijk ook”, zegt Mandy Sackett, manager van het San Diego-hoofdstuk van de Surfrider Foundation.

 

Edison-vertegenwoordiger Tom Palmisano zei dat de nieuwe inspectieprotocollen de NRC-vereisten overtreffen en zei dat spanningscorrosie “onwaarschijnlijk is, vooral gezien de fabricagematerialen in onze bus, en het is een zeer langzaam groeiend proces voor het initiëren van een scheur en het verspreiden van een scheur. Dus mocht er iets gebeuren, dan is er voldoende tijd om te identificerenfy it. ”

 

SONGS herbergt ongeveer 1.610 ton of 3,55 miljoen pond gebruikte splijtstof – een deel van de 80.000 ton afval dat zich opgestapeld heeft bij commerciële reactoren in het hele land.

 

Een federale opslagplaats op Yucca Mountain in de woestijn van Nevada werd beschouwd als de bestemming voor de verbruikte splijtstof, maar de regering-Obama stopte de financiering vanwege de tegenstand van de wetgevers van Nevada, waaronder de voormalige senaatsleider van de Senaat, Harry Reid.

 

Een particulier bedrijf in West-Texas en een ander in het zuidoosten van New Mexico willen sites bouwen die afval kunnen afvoeren van plaatsen als San Onofre, maar er blijven ecologische, politieke en regelgevende hindernissen bestaan.

 

‘We moeten hard aan de slag met het vinden van een vaste locatie voor deze bussen om dit op te lossen’, zei commissaris Roberto Uranga vóór de stemming.

 

Werknemers bij SONGS hebben 69 bussen overgebracht van de splijtstofdokken naar de droge opslagplaats. Eind augustus moeten er nog vier worden verplaatst om alle overdrachten te voltooien.

 

De transfers zijn begin 2018 begonnen, maar werden gedurende 11 maanden in de wacht gezet nadat een bus in een van de opslagholten was blijven steken terwijl hij in augustus 2018 werd neergelaten. De bus van 50 ton gevuld met afval werd per ongeluk zonder ondersteuning opgehangen gedurende ongeveer 45 minuten voordat het met succes werd verlaagd.

 

Het incident resulteerde in het feit dat Edison een boete van $ 116.000 ontving van de NRC die het nutsbedrijf berispte omdat het er niet in was geslaagd ‘een rigoureus proces op te zetten om te zorgen voor adequate procedures, training en toezicht.’ Edison hervatte de overdrachten in juli 2019 nadat het zei dat het de veiligheid en toezichtpraktijken had versterkt.

 

Related Posts